What US cables reveal about France and the Ben Ali regime

By and
This article is open access. Information protects us. I subscribe

All comments

Où l'on voit l'intérêt porté par Ben Ali à l'initiative pompeuse de Sarkozy quant à l'Union pour la Méditerranée après une fin de non-recevoir des autorités Algériennes et Marocaines : surtout veiller à la répression des présupposés terroristes plutôt qu'à un travail de défense des droits humains ou à une éventelle équité économique entre les deux continents.

Au passage, on ne se lasse pas de se remémorer les frasques diplomatiques du mafieux-président précédent, Chirac soi-même ...

Question : Peut-on prévoir une déculottée électorale dans une boule de cristal ?
No mobilization without confidence
No trust without truth
Support us

This article, initially published on Mediapart's French pages, is the first to result from an agreement signed between Mediapart and WikiLeaks on January 31st, 2011, by which Mediapart became a new media partner for the whistle-blowing site. The partnership respects the independence of each of the two parties, and confirms the principles of freedom of information espoused by both parties. It also confirms the shared principles that respect the confidentiality of sources and the integrity of the information published.

An article describing the circumstances of the agreement, and a Mediapart video interview with WikiLeaks founder Julian Assange recorded during the occasion, can be seen by clicking here.

Only a small volume of the more than 250,000 US diplomatic cables in WikiLeaks' possession has been published so far. Mediapart has set aside the time to properly research the documents now provided to it under the agreement, and to follow up with the necessary investigations of the information they provide.

This first article centres upon six US diplomatic cables, dating from 2007 to 2010, relating to French policy towards Tunisia under the regime of president Zine al-Abidine Ben Ali, deposed by the January revolution. They can be consulted in full on pdf versions by clicking on the links provided in the text of the article. Only one of the cables has previously been cited, by French daily Le Monde (another WikiLeaks partner), in its published January 19th, 2011.